مشاور بازاریابی و فروش

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاور بازاریابی و فروش

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاور بازاریابی و فروش

مهزاد مهدیزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) گرایش مدیریت بازاریابی در موسسه آموزش عالی نور طوبی (تهران)
فارغ التحصیل رشته مهندسی برق- الکترونیک
عضو انجمن علمی بازاریابی ایران
عضو انجمن مدیران اجرایی ایران

طبقه بندی موضوعی

مطالعه چرخه حیات سازمان

جمعه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۸ ب.ظ

مطالعه درباره چرخه حیات سازمانی

چکیده

از اوایل ۱۹۵۰،مفهوم چرخه های حیات سازمانی و بحثهای مربوط با ایناز اوایل ۱۹۵۰،مفهوم چرخه های حیات سازمانی و بحثهای مربوط با این مفهوم؛دربسیاری از رشته ها، از جمله مدیریت دولتی، آموزش، جامعه شناسی، روانشناسی و بازاریابی، اولین بار توسط کنت بولدینگ پیشنهاد شدکه در این مقاله یک مدل چرخه زندگی عمومی و چندین تغییر از آن را ارائه می‌دهد. درمورد ضعف نظریه چرخه زندگی بحث می‌کند و  همچنین سعی می‌کنیم به دو مساله اصلی دررابطه با سوالاتی درمورد چرخه حیات صحبت کرده و پاسخ دهیم.

اولآیا چرخه زندگی یک سازمان و توسعه آن مراحل قابل‌پیش‌بینی تری دارد ؟

دومچرخه سازمانی تا چرخه حیات زیستی مشابه است؟

مساله دیگری که در این مقاله وجود دارد این است که چگونه مدیران رومانیایی در مدیریت و توسعه آن از چرخه حیات سازمانی بهره میبرند؟

مقدمه

در سال ۱۹۵۰ کنت بولدیگ اولین بار مفهوم چرخه حیات سازمان را مطرح کرد.به دلیل اینکه چرخه حیات سازمانی از آن زمان در سازمان وجود داشته و بحث درباره سازمان و چرخه حیات آن در بسیاری ازرشته ها از جمله مدیریت،مدیریت عمومی، آموزش، جامعه شناسی و روانشناسی و بازاریابی رخ داده است. با به کارگیری و بررسی آنها میتوان گفت که  شناخته‌شده‌ترین مدل چرخه زندگی سازمانی  دارای سه مرحله

تولد- جوانی و بلوغ - کاهش است. که اهداف مربوط به سود، رشد و بقا در آغوش می‌کشند.با این حال در ساختارکلی، اغلب سازمان ها برای رسیدن به هدف، به مرور زمان تغییر می کنند.نهایتا مدل توصیفی که این تاکید را از طریق یک چرخه کامل زندگی یک سازمان نشان می‌دهد ، در شکل ظاهر می‌شود.البته باید دانست گاها همه سازمان‌ها از همه چیز و همه مراحل چرخه عمرعبور نمی‌کنندو همه این سیکل هارا ندارند و از تمام مراحل مختلف نمیگذرند. عملا، فقط در حدود نیمی از همه سازمان های کسب و کار جدید بیش از یک سال و نیم باقی نمی مانند و فقط یک چهارم تا یک ششم آنها میتوانند سالروز تاسیس داشته باشند و تعداد نسبتا کم برای سازمان‌های سود آور هستند ،و باقی آنها غیر انتفاعی اند و  جان خود را از دست می‌دهند و برخی طول عمرشان به اندازه‌ای که بتوانند مسیر چرخه زندگی را طی کنند.

چرخه عمر سازمان نشان می‌دهد که مدیریت بر اهداف مختلف تاکید می‌کند.

فاز اول از مراحل  مختلف چرخه زندگی شرکت به شکلی است که : در سال‌های اولیه تاریخ شرکت،مالک که کارآفرین است عمدتا بسوی سود و کم‌تر متمایل است.

سپس رشد و بقازمانی که سود حاصل شود، شرکت می‌تواند آن را تغییر می دهد.

پس از آن تاکید بر رشد است: این تغییر مهم از جهت گیری سود به نقطه تمرکز و باید گفته شود رشد معمولا با تغییر سازمانی از مدیریت همراه است و در رابط با این موضوع باید گفت که  تولد، ادغام یا سرمایه گذاری یک نقطه ممکن است گاهی منجر به

ایجاد یک سازمان جدید میشود. با این حال ، یک سازمان بیشتر به یکی از آنها به دوطریق آن کشیده میشود

کارآفرین مردم را برای کمک به ترویج یک ایده جدید راهنمایی می‌کند، که شامل محصول است یا سرویس میباشد.که درنهایت انگیزده در هردو دستیابی به سود است.

- زمانی که مدیریت حرفه‌ای به پایان رسید، یک خانواده با یک علاقه کنترل، هدف اولیه سازمان اغلب از سود به رشد تغییر می‌کندتیم مدیریت جدید می‌خواهد نشان دادن شایستگی آن و رشد مهم ترین راه برای انجام این کار است.

- رشد یک وضعیت یعنیمدیر یک شرکت بزرگ مورد احترام است - حتی آن بازدهی این شرکت کم است.در نهایت نگرانی بابت رسیدن به رشد وجود دارد.که آیتم های زیر در آن قابل ذکر است.

اول، اهداف به تدریج کم‌تر و کم‌تر قابل‌اندازه‌گیری می‌شد. دوم، مکان سازمان افزایش تاکید بر بازاریابی، به امید افزایش فروش

توسعه کارخانه و تملک ابزارهای جدید و کارآمدتر را توجیه کندو تجهیزات را باید مطرح کرد.

 و سپس باید در این بحث دررابطه با موارد دیگر گفت

بلوغ و رکود: به تدریج که یک سازمان بالغ می‌شود و شروع به کاهش می‌کند.

تمایل به زنده ماندن بر اهداف اولیه سازمانسود و رشدسازمان‌ها در این مرحله به روش‌های بسیاری در مقابل مرحله اول قرار دارند.

و در رابطه با سازمان‌ها باید گفت که سازمان در سه مرحله  بزرگ  خواهد شد و سازمانی بزرگ است که فن‌آوری آن پیچیده است؛

ساختار آن بروکراتیک است؛ از نظر مالی گرا است؛ به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و بازار و نیروهای اجتماعی بسیار پیچیده دارد که در معرض خطر است.چنین سازمانی به این امر بر یکپارچگی تلاش‌های اعضا تاکید داردیک مرحله سوم اغلب سعی می‌کند

با نگاه کردن به ساختار و عملیات آن، کاهش آن را معکوس می‌کندو درنتیجه تجدید حیات می‌کنند.

و نیز باید گفت که سازمان‌ها مجبور نیستند قبل از کاهش یا مرگ ، پیر شوند که این مهم را جان فریمن و همکارانش آن را ثابت کردند.

سازمان‌ها به این دلیل که شرکت‌های کوچک‌تر بیشتر از شرکت‌های بزرگ‌تر جان خود را از دست می‌دهند.بنابراین، بزرگ‌تر از همه این نوع سازمان‌ها به طور کلی بهتر می‌شوند و شانس آن‌ها برای زندگی طولانی‌تر است.

 سازمانها در هر حالت ویژگی هایی دارند:

سه مرحله چرخه زندگی شروع به بلوغ، اگر تمایل به تغییر از فقدان ساختار رسمی داشته باشد ، تمرکز رسمی، که در تمرکز رسمی با 

طی این سه مرحله،مدیران ارشد در ابتدا generalists، سپس متخصصان و برنامه ریزان هستندآن فرآیندهای ارتباطی به طور غیر رسمی آغاز می‌شوند و در نهایت بسیار مهم می‌شوندو رسمی است.

این دانشمندان مدلهای چرخه حیات اصلی را خاطر نشان کردند، همچنین در طول سه دهه بعد تنوع زیادی در چرخه حیات اولیه به وجود آمد.

که مدلهایی را نیز آوردند و مطرح کردندپنج گروه از مدل‌ها ارائه خواهند شد.


  • مهزاد مهدیزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی