استراتژی های بازاریابی در توسعه
دوشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶ ق.ظ
بسمه تعالی
چکیده
بررسی نشان می دهد که افراد و سازمان ها می تواند از استراتژی های بازاریابی سبز بهره برده و در همان زمان از محیط زیست برای رسیدن به توسعه پایدار حفاظت کنند.
مقدمه
جنبش محیط زیست به سال 1830 با جورج کاتلین با اولین پیشنهاد از ایده پارک های ملی در ایالات متحده آمریکا برمی گردد که
در آن حیات وحش حفظ می تا به امروز بسیاری از انواع گروه های زیست محیطی اعم از
محلی ، ملی و گروه های بین المللی و سازمان های غیر دولتی (NGO) وجود دارد. در میان سازمان های غیر دولتی که مبارزات بسیاری از مسائل زیست محیطی انجام می دهند اتحادیه بین المللی از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، جنبش سبز کنیا (1977)، محیط زیست دفتر اروپا (EEB)، شبکه محیط سازمان های غیر دولتی
آفریقایی (ANEN) و مرکز ارتباط محیط زیست (ELC) مستقر در نایروبی (UNEP، عموم مردم و محیط
زیست، 1988).
علاوه بر گروه های زیست محیطی، امروزه تقریبا تمام کشورها ،
انواع مختلفی از ماشین آلات زیست محیطی را دارا می باشند . در سطح منطقه سازمان های بین دولتی مانند سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) و اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (آسه آن) وجود دارد . در سطح بین
المللی برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) نیز وجود دارد . در واقع، جنبش های زیست محیطی بسیار متنوع بوده و سازمان های محیط زیست اغلب در نگرانی های خود بیش از مسائل
زیست محیطی خاص ، در ارزش ها و حمایت از نگرش ها ، در اهداف و مقاصد به دست آورده، و در انواع استراتژی ها و تاکتیک ها
تفاوت دارند . با این حال آنچه توسط این سازمان به اشتراک گذاشته می یک نگرانی در مورد
روابط اجتماعی و زیست محیطی (UNEP، 1988) به شمار می رود .
هر چند هستی جنبش
های زیست محیطی فعال از اواسط سال 1900 تا سال 1970 به عنوان مثال برای هشدار به کارشناسان وجود داشت
که سیستم های طبیعی از طریق صتعت انسانی
به طور خطرناکی ناپایدار شدند (سازمان جهانی دیده بان، مارس / آوریل، 2000). امروز، دانشمندان و کارشناسان هنوز در مورد سوزاندن بیش از حد سوخت های فسیلی هشدار می
دهند زیرا سلامت این سیاره را تهدید می کند (Mintu و همکاران، 1993). نگرانی های دانشمندان امروزه معتبر و واقعی است به این دلیل که محیط زیست
جهانی و شرایط زندگی برای بسیاری از ساکنان سیاره همواره کیفیت خود را از دست
داده است . هر سال بیش از 50000 گونه منقرض می شود . 17 میلیون هکتار از جنگل ها ناپدید می شوند.
بیش از 8.2 میلیارد تن آلاینده دی اکسید کربن به جو اضافه می شود ؛ برخی از 6.5
میلیون تن از زباله راه خود را جهان
دریاها، خفگی پرندگان دریایی و مسمومیت ماهی
پیدا می کند ؛ و جمعیت جهان حدود 100 میلیون نفر در سال رشد می کند (سازمان ملل متحد کرونیکل ژوئن،
1992). مفهوم آمار فوق در زوال زیست محیطی این است که هیچ اقدام جدی در جهت
پرداختن به مشکلات زیست محیطی / چالش ها در نظر گرفته نشده است. عدم اقدام برای
رسیدگی به مشکلات زیست محیطی می تواند به شکست یکپارچه سازی ارتباط بین محیط زیست
و توسعه در کنفرانس استکهلم و دیگر کنفرانس های زیست محیطی بعدی نسبت داده شود (تواریخ سازمان ملل متحد، ژوئن 1992). در واقع
ادغام محیط زیست و توسعه برای اقدام بین المللی تا سال 1987 انجام
نشد نا زمانی که کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه خواستار ادغام و انتقال درک ما از محیط زیست و توسعه به عمل شد (سازمان ملل متحد تواریخ، ژوئن 1992).
کنفرانس سازمان ملل متحد و توسعه محیط زیست (UNCED)، در ریو دو ژانیرو در سال 1992 نیز
بر روی یکپارچه سازی حفاظت از محیط زیست
با توسعه اقتصادی در مورد توسعه پایدار تمرکز کرد . در طول این اجلاس برای اولین
بار مهم نشان داده شد که کسب و کار و صنعت
باید نقش بسیار مهمی در ایجاد توسعه پایدار بازی کنند (برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، کسب و کار پایدار ، 1998). بازاریابی، درست مثل زمینه های کاربردی کسب و کار نقش مهمی را به سمت ارائه راه حل ، مشکلات زیست محیطی جهان امروزی و در مورد توسعه پایدار بازی می کند (Polonsky و همکاران،1997). در واقع نگرانی عمومی در مورد بدتر شدن محیط
زیست در سال های اخیر اشکار ساخته است که
بازاریابان هر دو نیاز و ارزش بازاریابی سبز را تشخیص داده اند . بنابراین هدف از این مقاله، بررسی چگونگی بازاریابی در پرداختن
به مشکلات زیست محیطی جهان امروزی به منظور توسعه پایدار می باشد.
بازاریابی سبز
اکثر مردم بر این باورند که بازاریابی سبز صرفا اشاره به
ترویج و یا تبلیغات محصولات با ویژگی های زیست محیطی دارد . عباراتی مانند فسفات آزاد ،
قابل بازیافت ، قابل تعویض و ازن و محیط زیست برخی از چیزهایی که مصرف کنندگان اغلب با
بازاریابی سبز مرتبط می سازند . در حالی که این شرایط ادعای بازاریابی سبز به شمار
می رود ، در بازاریابی سبز به طور کلی یک مفهوم گسترده تر وجود دارد که می تواند در
کالاهای مصرفی و محصولات صنعتی و خدمات به کار گرفته شود (Polonsky، 1994).
تصور غلط از بازاریابی سبز در اکثریت مردم باعث می شود تا تعریف آن بسیار
مهم جلوه کند و در عین حال تعریف بازاریابی سبز کار ساده ای نیست. در واقع
اصطلاحات و تعاریف مورد استفاده در این زمینه متفاوت است. اصطلاحات عبارتند از؛ بازاریابی
سبز، بازاریابی محیط زیست و بازاریابی زیست محیطی (Polonsky، 1994). بنابراین، هیچ اصطلاحات جهانی و تعریف پذیرفته شده ای از بازاریابی
سبز تا امروز وجود ندارد. برای هدف از این مقاله بازاریابی سبز استفاده خواهد شد.
به گزارش انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی سبز یا زیست محیطی اشاره به "مطالعه جنبه
های مثبت و منفی از فعالیت های بازاریابی در آلودگی، کاهش انرژی و کاهش
منابع غیر انرژی دارد "(Henion و Kinnear 1976b، 1). مطابق با هربرگ و همکاران (1993) بازاریابی سبز اشاره "به محصولات و بسته هایی دارد
که دارای یک یا بیشتر مشخصات می باشد ؛
آنها کمتر سمی و با دوام تر هستند. و حاوی مواد قابل استفاده مجدد و / یا قابل
بازیافت ساخته شده از مواد دیگر می باشند ". این دو تعریف گستره به عنوان یک
محدوده باریک از مسائل زیست محیطی تمرکز می کنند. نیاز بازاریابی سبز به این توان بطور گسترده تعریف شده است.و ( Polonsky
1994) بازاریابی سبز به عنوان " فعالیت های طراحی شده برای تولید و تسهیل مبادلات برای رفع نیازهای انسانی در
نظر گرفته می شود ، به طوری که ارضای این نیازها ، با اثرات مضر حداقل بر محیط زیست طبیعی رخ می دهد . تعریف بسیار گسترده شامل بسیاری از قطعات سنتی
از بازاریابی های معمولی می شود و همچنین
شامل حفاظت از محیط زیست طبیعی می باشد .برای هدف این مقاله از تعریف Polonsky "S استفاده خواهد شد.
توسعه پایدار
توسعه پایدار یک کلمه مد روز در محافل حفاظت از محیط زیست به
شمار می رود . آن را می تولن از محبوب ترین نمایشگاه در گزارش برونتلان که بسیار با نفوذ، در سال 1987 دریافت کرد (کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه، سال 1987
به نقل از پیرس و همکاران، 1994). هر چند موضوع توسعه پایدار است اما از سالهای اخیر دانشمندان بسیاری از پزشکان و دانشگاهیان این
مفهوم تعریف شده را توسط پیرس و همکاران (1994) نشان دادند که بیست و چهار تعریف از نویسندگان مختلف
ذکر شده است (ضمیمه 1). بنابراین، هیچ جهانی وجود ندارد که تعریفی پذیرفته شده از
توسعه پایدار را نداشته باشد . برای غلبه بر این محدودیت این مقاله جهان با
استفاده از کمیسیون محیط زیست و توسعه 1987 تعریف می شود . "توسعه پایدار
توسعه ای است که نیازهای موجود را بدون به
خطر انداختن توانایی نسل های آینده برای رفع نیازهای خود در نظر می گیرد (آینده مشترک ما، WCED، 1987).
اجزای توسعه پایدار
اجزای توسعه پایدار با توجه به پیرس و همکاران (1994) دو
جانبه است . سهام سرمایه ثابت طبیعی و
انسانی در سهام سرمایه ثابت ساخته شده است
. سهام سرمایه طبیعی سهامی از همه محیط زیست و دارایی های منابع طبیعی ، از
روغن در زمین با کیفیت اجتماعی و آب زمین ؛ و از سهام ماهی در اقیانوس ها به ظرفیت
جهان برای بازیافت و جذب کربن می باشد .
از سوی دیگر انسان ساخته دست انسان در سهام آلات سرمایه سرمایه ساخت بشر شامل و زیرساخت
هایی مانند مسکن و جاده ها می باشد که همراه با سهام دانش و مهارت، و یا سرمایه انسانی
به شمار می رود .اصطلاح ثابت تفسیر است به معنای ثابت و یا افزایش در نظر گرفته می
شود (پیرس و همکاران، 1994).
بازاریابی سبز و
توسعه پایدار
اکثر مردم بر این باورند که بازاریابی سبز صرفا به ترویج و
یا تبلیغات از محصولات با ویژگی های زیست محیطی اشاره دارد . عباراتی مانند فسفات
آزاد، قابل بازیافت، قابل تعویض و ازن و محیط زیست برخی از مواردی است که مصرف کنندگان اغلب با بازاریابی سبز در
ارتباط هستند . در حالی که این شرایط ادعا بازاریابی سبز دارد ، در بازاریابی سبز
به طور کلی یک مفهوم گسترده تر وجود دارد ، که می تواند کالاهای مصرفی و محصولات
صنعتی و خدمات به کار گرفته شود (Polonsky، 1994).
تصور غلط از بازاریابی سبز در اکثریت مردم باعث می شود
تعریف آن بسیار مهم جلوه کند و در عین حال تعریف بازاریابی سبز کار ساده ای نیست.
در واقع اصطلاحات و تعاریف مورد استفاده در این زمینه متفاوت هستند . اصطلاحات
عبارتند از؛ بازاریابی سبز، بازاریابی محیط زیست و بازاریابی زیست محیطی (Polonsky، 1994). بنابراین، هیچ اصطلاحات جهانی پذیرفته شده و تعریف بازاریابی
سبز تا امروز وجود ندارد. برای هدف از این مقاله بازاریابی سبز استفاده خواهد شد.
به گزارش انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی سبز یا زیست محیطی اشاره به
"مطالعه از جنبه های مثبت و منفی از فعالیت های بازاریابی در آلودگی، کاهش
انرژی و کاهش منابع غیر انرژی دارد "(Henion و Kinnear 1976b، 1). مطابق با هربرگ
و همکاران (1993) بازاریابی سبز اشاره به محصولات و بسته هایی دارد که دارای یک یا بیشتر مشخصات است ؛ آنها کمتر
سمی. با دوام تر هستند. حاوی مواد قابل استفاده مجدد و / یا از مواد قابل بازیافت ساخته
شده اند ".
این دو تعریف گستره به عنوان یک محدوده باریک از مسائل زیست محیطی تمرکز می
کنند. بازاریابی سبز نیاز به تعریف گستره دارد.و Polonsky (1994) بازاریابی سبز متشکل از تمام فعالیت های تعریف طراحی شده برای
تولید و تسهیل مبادلات برای رفع نیازهای انسانی در نظر گرفته می شود ، به طوری که رضایت از این نیازها و خواسته رخ
می دهد، با حداقل اثرات مضر بر محیط زیست طبیعی اعمال می شود . این تعریف بسیار گسترده تر و دارای بسیاری از
قطعات سنتی از تعریف بازاریابی معمولی می باشد و همچنین شامل حفاظت از محیط زیست
طبیعی می باشد . برای هدف این مقاله Polonsky
"S از این تعریف استفاده خواهد کرد .
توسعه پایدار نیاز به "بازاریابی پایدار" دارد که از تلاش های بازاریابی می باشد که تنها رقابتی پایدار
نیست بلکه محیط زیست پایدار به شمار می رود (Polonsky و همکاران، 1997). در واقع، بازاریابی "نقشی در فرایند توسعه
دارد که به خوبی شناخته شده است (کینسی،
1982؛ رایلی و همکاران، 1983؛ Dholakia به، 1984؛ کارتر 1986؛ کاتلر،1986). بسیاری از فعالیت های اقتصادی
در فرایند بازاریابی ارائه می شود که باعث تحریک و برانگیختگی مصرف برای رفع
نیازهای انسانی می شود . با این حال، از نقش بازاریابی حیاتی در توسعه قدردانی
خواهد شد ، زمانی که از طریق بازاریابی پایدار، پاسخگوی نیازهای حال حاضر بدون به
خطر انداختن توانایی نسل های آینده برای رفع نیازهای خود می باشند (Polonsky و همکاران، 1997).
در پاسخ به چالش پیشروی به طور همزمان در توسعه اقتصادی و
حفاظت از محیط زیست به عنوان شرکت های
متقاضی توسعه پایدار و دانشگاهیان را توسعه داده اند و / یا استراتژی های بازاریابی سبز و دیگر استراتژی های شرکت های بزرگ را اتخاذ می کنند . در میان استراتژی ها ، استراتژی محصول سبز، استراتژی لجستیک سبز ،
استراتژی های قیمت گذاری سبز، راهبردهای ارتقای سبز، تغییر مصرف کنندگان از مصرف فرهنگ به مصرف کنندگان محیط زیست مربوط می شود، که
گرایش سازگار با بازاریابی محیط زیست را به عنوان فلسفه کسب و کار، مداخله دولت،
تجزیه و تحلیل موجودی در چرخه عمر و تشکیل تیم تا رسیدن به موفقیت
تصویب می کند (Polonsky و همکاران، 1997؛ Ottman،1997؛ Willum، 1998؛ و Charter، 1999).
تمرکز بازاریابی سبز در انجام تمام فعالیت های بازاریابی در
حالی است که حفاظت از محیط زیست. از سوی دیگر توسعه پایدار را به همراه دارد و خواستار آن است که نسل های آینده محیط زیست
طبیعی را توسط نسل های قبلی به ارث ببرند . این تماس برای حفاظت و بهبود محیط می
باشد . بنابراین، توسعه پایدار یک متغیر وابسته بازاریابی سبز و عوامل دیگر است (به
چارچوب مفهومی شکل I از بازاریابی سبز و توسعه
پایدار نگاه کنید که این ارتباط را نشان می دهد.)
با توجه به چارچوب
سازمان از طریق امور مالی متعارف و حسابداری؛ فرآیندهای تولید و فن آوری؛ شیوه های
مدیریت عمومی ؛ بازار یابی؛ مدیریت منابع انسانی؛ تحقیق و توسعه؛ و متغیرهای دیگر
به نگرانی های زیست محیطی امروزی جهان کمک
می کند.
در عوامل کلان زیست محیطی علاوه بر مسائل اقتصادی، اجتماعی
و فرهنگی، تکنولوژیکی، جمعیتی، سیاسی و حقوقی ، افراد نیز به نگرانی های زیست
محیطی امروز کمک می کند. بیشتر مدل ها پیشنهاد می کنند که بازاریابی از طریق استراتژی
های مداخله بازاریابی سبز به چالش نگرانی های محیطی پاسخ دهند. دیگر زمینه های
کاربردی کسب و کار نیز می تواند از طریق استراتژی های مختلف مداخله به راه حل در
مشکلات محیط زیست ارائه شود . این
استراتژی مداخله به بهبود عملکرد سازمانی و فیزیکی بهتر منجر خواهد شد ، که به
نوبه خود به توسعه پایدار منجر خواهد شد.
نقد و بررسی ادبیات
نظری در استراتژی های مداخله بازاریابی سبز برای توسعه پایدار
هدف از این بخش فرعی بررسی ادبیات نظری در استراتژی های
بازاریابی سبز بوده است و یا می توان با
سازمان برای حل نگرانی های زیست محیطی جهان امروز از آلودگی، بارش اسیدی ، تهدید
برای لایه ازن در زمین ، تجمع گازهای
گلخانه ای ، مصرف زمین های کشاورزی، تخلیه سریع از منابع همیشگی حیاتی، از بین
رفتن جنگل های بارانی و از دست دادن گونه با هدف دستیابی به توسعه پایدار اشاره
کرد (چندلر، 1990). چالش دستیابی به پایداری در طول چند دهه بعدی به گفته برخی از کارشناسان نیاز به یک تغییر رادیکال در
کل تولید و مصرف صنعتی در جوامع دارد (Ottman، 1997). دانشگاهیان و پزشکان استراتژی های بازاریابی سبز را برای مقابله
با چالش پایداری پیشنهاد می کنند . این استراتژی در اهداف مقاله به دو دسته تقسیم
می شوند: استراتژی های آمیخته بازاریابی و استراتژی های کلی.
1.7.2 ترکیب بازاریابی سبز بر اساس استراتژی ها
استراتژی های آمیخته بازاریابی سبز شامل توسعه محصولات سبز
مبتنی بر، تدارکات سبز، ارتقاء سبز، قیمت گذاری سبز و مصرف سبز می شود . استراتژی
های کلی به نظم و انضباط بازاریابی محدود نمی شود اما ممکن است بازاریابی نیز به
عنوان دیگر زمینه های کاربردی سازمان در برخورد با مشکل پایداری استفاده شود . که آنها
عبارتند از؛ تصویب گرایش سازگار با محیط زیست در بازاریابی به عنوان فلسفه کسب و کار، مداخله
دولت، تعهد چرخه زندگی ، تجزیه و تحلیل و برای رسیدن به موفقیت می باشد (Polonsky و همکاران، 1997؛ Ottman، 1997؛ Willum، 1998).
استراتژی محصول سبز
فعالیت های مرتبط با توسعه پایدار ممکن است توسط کسب و کار
یا به عنوان یک تهدید بالقوه و یا به عنوان یک فرصت درنظر گرفته شود . محصولات سبز
نشان دهنده فرصت کالاهای قابل توجه، و
بررسی استراتژیک می باشد (Polonsky و همکاران، 1997). محصولات سبز معمولا با دوام، غیر سمی، ساخته
شده از مواد بازیافت شده و یا حداقل بسته
بندی محسوب می شوند (Ottman، 1997). استراتژی های محصولات سبز شامل ترکیبات بازیافتی، کاهش مواد
بسته بندی، ، محصولات مجدد ؛ با استفاده از پایداری منبع مواد خام، ساخت
محصولات با دوام تر می باشد . طراحی و ساخت محصولات که برای دفع امن تر بوده ، ساخت محصولات و ظروف که مفید تر بوده ، و ساخت
محصولات که امن تر و یا لذت بخش تر برای استفاده می باشد (بات، 1993؛ اشلی، 1993؛ Polonsky و همکاران، 1997؛ Ottman، 1998 و منشور و همکاران،1999).
استراتژی های حمل و نقل سبز
رایج ترین شکل از تدارکات سبز ، سیستم کانال معکوس است. سیستم های کانال معکوس
با موضوع بازیافت پس از مصرف در ارتباط می باشد . واژه بازیافت به معنی "... استخراج و استفاده مجدد از مواد مفید
موجود در زباله " می باشد (میراث فرهنگ آمریکا ، 1985) در حالی که رویکرد
سنتی را در دفع محصول می توان توصیف کرد همانطور
که ابزار خطی که در آن مواد زائد یکسره رها می شوند (Neace، 1990 توسط فولر، 1997 به نقل از). تعریف بازیافت به وضوح نشان می دهد
که هدف معکوس کردن این نتیجه با دستیابی به یک جریان دایره ای می باشد که اثرات ادغام مجدد از مواد با بازاریابان
را نشان می دهد (فولر و همکاران، 1997).
سیستم های کانال معکوس دارای ویژگی های زیر است . در مرحله
اول، مصرف کننده ، فروشنده می شود و تولید کننده خریدار می شود (Zikmund و استانتون، 1971 توسط فولر ، 1997). دوم، آنها بر تابع مرتب سازی
شده و انباشت تاکید می کنند (فولر، 1997). ثالثا، مواد قابل بازیافت می تواند
از طریق کانال های معکوس به هر یک از سه بازارهای صنعتی عمومی شده جریان یابد :
(1) تولید کننده اصلی، (2) شرکت هایی در صنعت تولید کننده مواد اولیه ؛ و یا (3)
سایر صنایع که می تواند به عنوان مواد قابل بازیافت جایگزین شود (Guibinah و Nwokoye، 1974 توسط فولر، 1997 به نقل از)، و در نهایت مصرف کنندگان (فروشندگان)
تمایل به بازی نقش منفعل به جای نقش فعال از فروشنده معمولی در کانال های معمولی
دارد (Ginter و استارلینگ، سال 1978 به نقل از فولر، 1997). شکل 4 جریان معکوس
از مواد قابل بازیافت از مصرف کننده / خانواده را به تصویر می کشد که بازار
کاربران صنعتی از طریق انواع مختلفی از کانال های واسطه معکوس می شود .
سیستم کانال معکوس اصلاح شده پیشنهاد می کند که منابع زباله
مصرف کننده جز مصرف کنندگان فردی و خانواده
ها هستند . مواد قابل بازیافت باقی مانده پس از مصرف کنندگان / خانواده خود حرکت
می کند از طریق ها Jua کالی * صنعتگران و یا شرکت های کوچک، تولید کننده سیستم ، مقامات
محلی، عوامل / عمده فروشان (خیابان) "کودکان" به بازارهای کاربران صنعتی
مصرف می شود.: تولید کنندگان اصلی، شرکت
در صنایع مواد خام و میکرو کار را در نظر می گیرند . جدول 3 توابع انجام شده توسط
منابع زباله مصرف کننده ، معکوس انواع کانال و بازار کاربران صنعتی را نشان می دهد
(فولر، 1997).
و دیگر لوازم جانبی از استراتژی تدارکات سبز شامل کاهش مواد
بسته بندی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در هزینه
های توزیع پایین تر، استفاده از سیستم های حمل و نقل یکپارچه و اینترنت می باشد.
با این حال، تاکید بیشتری برای معکوس کردن سیستم کانال ارائه شده است (؛ Polonsky، 2001 Willums، 1998).
استراتژی های قیمت گذاری سبز
بسیاری از مصرف کنندگان فرض می کنند که محصولات سبز اغلب
بالاتر از محصولات معمولی قرار دارند (Peattie، 1999 و ؛ Polonsky، 2001). در حالی که فرض آنها می تواند درست باشد Peattie
(1999 استدلال می کند که این محصولات به طور غیر
منتظره ای گران نیستند ، اما محصولات معمولی غیر واقع بینانه ارزان هستند ان هم به دلیل رد هزینه های اجتماعی و
زیست محیطی تولید شده ،و استفاده از محصول
و دفع آنها یمی باشد .
راهبردهای ارتقای سبز
ارتقاء سبز یک فعالیت از محصولات رواج داده شده به عنوان ویژگی هایی می باشد که نمی تواند به محیط زیست طبیعی آسیب برساند (Polonsky و همکاران،
1997). با توجه به Benerjee و همکاران (1995) باید یکی یا بیشتر از معیارهای زیر را در نر
گرفت : -
- صریحا یا تلویحا رابطه بین محصول
/ خدمات و محیط زیستی فیزیکی را مورد خطاب قرار می دهد .
- ترویج شیوه زندگی سبز با یا بدون
یک محصول / خدمات برجسته.
- ارائه تصویر شرکت با مسئولیت
زیست محیطی.
با توجه به( Scholossberg
1993) همانطور که ( Polonsky (1997) نقل کرده است ،
ارتقاء سبز کمک می کند تا مصرف کنندگان بر "بزرگترین خطر زیست محیطی"،
غلبه کنند که، باعث فقدان اطلاعات از محیط
زیست می شود . احساسات Scholossberg توسط Ottman (1997) و Zint و فردریک (2001) به اشتراک گذاشته می شود که معتقدند باید فرض کنیم که شرکت های سبز مصرف کنندگان آگاه در مورد
مسائل زیست محیطی و یا اقدامات موجود محسوب می شوند ..
تغییر رفتار مصرف کننده از فرهنگ
مصرف برای مصرف کنندگان نگران و یا تشویق کردن
مصرف سبز.
وظیفه بازاریاب تغییر مسیر مورد نیاز
مصرف کننده به مصرفی است که محیط زیست حداقل زیان باشد . این تغییر مسیر می تواند از طریق تحقیقات
بازار، و ارتقاء به دست آورده شود . با توجه به آینده مشترک ، انتشار کمیسیون
جهانی محیط زیست و توسعه (WCED)
(1987)، توسعه پایدار نیاز به ترویج
ارزش هایی دارد که استانداردهای مصرف را در چارچوب محیط زیست به حساب می آورد . واقعیت
این است که بازاریابی در طول چند دهه گذشته برای افزایش مصرف اجتماعی و تأمین نیازهای انسان موفق
بوده است .(Polonsky و همکاران، 1997).
استراتژی عمومی
همانطور که قبلا ذکر شد استراتژی کلی به نظم و انضباط بازاریابی محدود
نمی شود اما آنها در کل سازمان کاهش می یابند . با این حال، آنها در تسهیل تصویب و
یا موفقیت بازاریابی سبز در استراتژی ها
ضروری هستند .
موفقیت سازمان در بازاریابی سبز یا بازاریابی پایدار در
سازماندهی مجدد، بازسازی و طراحی مجدد در بسیاری از فرآیندها و سیستم های درون
سازمان نهفته است . در واقع کسانی که فکر می کنند که بازاریابی مردم به تنهایی قادر به توسعه
بازاریابی سبز برای شرکت ها است سخت در اشتباه خواهد بود. مانند کیفیت جامع
مدیریت، بازاریابی پایدار نیاز به دخالت کارکنان از تمام زمینه های کاربردی، از
جمله بازاریابی، تولید، تدارکات، حسابداری و سیستم های اطلاعاتی دارد (Polonsky و همکاران، 1997).و ( Ottman (1997) پیشنهاد کرده است استراتژی های
مختلف می تواند به شرکت ها برای پیشرفت
معقول به سمت محیط زیست با فلسفه مبتنی بر
کسب و کار کمک کند . آنها عبارتند از: -
- انجام حسابرسی محیط زیست برای
ارزیابی عملکرد فعلی و ایجاد معیاری که بر اساس آن میزان پیشرفت اندازه گیری می شود .
- فراتر رفتن از چیزی است که توسط
دولت و سایر ذینفعان فعال انتظار می رود .
- به عنوان CEO قابل مشاهده که
نشان دهنده تعهد به مسائل زیست محیطی می باشد .
- توانمندسازی کارکنان از طریق
تفکر - تحریک برنامه های آموزشی در مورد مسائل زیست محیطی.
- یکپارچه سازی مداوم ، یادگیری و
محصولات و فرایندهای پالایش.
- گزارش عملکرد زیست محیطی به طور
منظم از طریق گزارش های سالانه و تبلیغات ویژه و تلاش در روابط عمومی.
استراتژی مداخله دولت
Polonsky و همکاران
(1997) چهار استراتژی مداخله دولت را پیشنهاد می دهند :
-
تدوین و تصویب سیاست های مقررات که حفظ تعادل زیست محیطی و فعالیت اقتصادی را
ترویج می دهد .
- اصلاح تولید و شیوه مصرف از طریق
دستور و انگیزه ها.
- مشارکت دولت در تهیه، R & D و همکاری های
بین المللی؛ و
- درترویج مسائل زیست محیطی با
همکاری در صنعت.
این استراتژی وابسته به دولت توصیه می شود زمانیکه فرایند بازار آزاد به اندازه کافی
توسعه پایدار را تبلیغ نمی کند (Polonsky و همکاران، 1997).
ارزیابی / تجزیه و تحلیل میزان
چرخه عمر / (LCA)
تجزیه و تحلیل چرخه عمر، که در ابتدا در سال 1970 توسعه
داده شد، رویکردی است ، که شامل فهرست های مختلف با جنبه های مثبت و منفی زیست محیطی از یک محصول
خاص در سراسر چرخه حیات می شود (Ottman، 1997؛ Willum، تجزیه و تحلیل این حساب برای اثرات زیست محیطی از تهیه مواد
اولیه ، بسته بندی، توزیع، استفاده و دفع می شود
. مشکلات زیست محیطی نمی تواند توسط سازمان به تنهایی حل شود. به جای آن نیاز به سهامداران اجتماعی مختلف برای هم
مهارت های جمعی، قابلیت ها و منابع خود دارد.( سهامداران / بازاریابان باید همکاری
های استراتژیک و یا ائتلاف را با عموم مردم، کارکنان، خرده فروشان ، تامین کننده،
گروه های زیست محیطی، مربیان و دولت ایجاد کنند .)
مزایای استفاده از بازاریابی سبز و استراتژی های کلی
-
سودآوری: محصولات مبتنی بر ایجاد ضایعات کمتر، استفاده از مواد خام کمتر، و
ایجاد صرفه جویی در انرژی.
- مزیت رقابتی: شرکت هایی که برای
اولین بار به نوآوری های زیست محیطی خود در مزیت رقابتی برخورد می کنند .
-
افزایش سهم بازار: وفاداری برند های تقریبا در
بیشتر مواقع کم است . در واقع درصدی از
آمریکایی ها کسانی هستند که احساس می کنند برخی از مارک ها ارزش پرداخت بیشتر را دارند که در حال کاهش می باشد. بر اساس نظرسنجی انجام شده
توسط پورتر مصرف کنندگان شرکت Novelli بر روی محیط زیست به عنوان یک عامل مهم تعیین کننده برای خرید در تصمیم گیری مشاهده می شوند .
- محصولات بهتر: محصولات سبز با
کیفیت بالاتر از نظر صرفه جویی در انرژی، عملکرد، راحتی، ایمنی، و غیره محسوب می
شوند
- پاداش های شخصی: محصولات سبز به
مصرف کنندگان با مزایای سالم، زندگی برآورده شده و قدرت را به جهان و مکانی بهتر ارائه می دهد .
- محیط فیزیکی بهتر: استفاده هماهنگ از تمام
استراتژی های بازاریابی سبز در محیط فیزیکی بهتر از نظر کاهش آلودگی هوا و آب،
تخلیه انرژی زباله، گرم شدن کره زمین، جنگل زدایی، منابع طبیعی، و نرخ محل های دفن
زباله منجر خواهد شد. شکل 5 خلاصه مزایای بحث شده در بالا می باشد.
- توسعه پایدار: رفع نیازهای حاضر
بدون به خطر انداختن توانایی نسل آینده برای رفع نیازهای خود می باشد .
محدودیت / چالش های استراتژی های مداخله بازاریابی سبز و
استراتژی های کلی
علیرغم مزایای
متعددی از بازاریابی سبز ، این مزایا بدون
محدودیت / چالش نیست . نقاط ضعف عبارتند از:
- این استراتژی ها
در کوتاه مدت گران و دشوار می باشد.
- درهنگام استفاده از دستگاه صرفه جویی در انرژی نمی توان
دید.
- مزایای زیست محیطی برای تعیین کمیت و اندازه گیری دشوار
است.
- برخی از استراتژیها (به عنوان مثال تبلیغ) در معرض دستکاری قرر می گیرند به عنوان مثال برخی از بازاریابان
در استفاده نادرست از ادعاهای زیست محیطی
به منظور کسب مزیت رقابتی قرار دارند .
- موفقیت از بازاریابی سبز بستگی
به ذینفعانی دار که باید به عنوان یک تیم
کار کنند( مثل عموم مردم، کارکنان، خرده
فروشان، دولت، گروه های زیست محیطی، و تامین کنندگان) و هر گروه می تواند تمرین را از خط خارج کند.
سود ایجاد شده از استراتژی
های بازاریابی سبز
مزایای بازاریابی سبز
محیط فیزیکی بهتر (کاهش آلودگی هوا،کاهش مصرف انرژی، حفاظت
از منابع طبیعی)
پاداش های شخصی(زندگی سالم، زندگی بهتر)
عملکرد سازمان بهبود پیدا میکند(بهبود سودآوری، مزیت
رقابتی، افزایش سهم بازار، محصولات بهتر)
توسعه پایدار(ثابت سهام سرمایه طبیعی، ثابت سرمایه ایجاد
شده)
با توجه به مزایای فوق، مقررات دولتی و جنبش های زیست محیطی
شرکت ها در سال های مختلف با بازاریابی سبز به ویژه در کشورهای توسعه یافته به
تصویب می رسد . با وجود جنبه های مثبت بالا از بازاریابی سبز نظم و انضباط دارای
چندین محدودیت می باشد:
- اگر چه تولد اولیه بازاریابی سبز
را می توان درسال 1970 تا سال 1990
با نظم و انضباط تنظیم کرد درنتیجه مباحث
زیر نشان می دهد که ؛ بسیاری از محققان سهم مهمی در بومشناسی بازاریابی درسال 1970 دارند (فیسک، 1973، 1974، 1975؛ Kangun، 1974؛ پری، 1976؛ شاپیرو، 1978؛ وراجی، 1994 عنوان Polonsky، 1997) . با وجود تلاش های اولیه، دیگر محققان بازاریابی خود را با اشتغالات فکری درگیر می کنند . با این حال،در
سال 1990 شاهد افزایش چشمگیری در منابع
بازاریابی سبز در اخبار، کسب و کار و منابع تجاری هستیم (مورگان، 1992 توسط Polonsky، 1997 به نقل از). و Polonsky پیشتر بیان کرد که در طول
دهه 90 بازاریابان آغاز به رسمیت شناختن هر دو نیاز و ارزش بازاریابی از محیط زیست
می کنند .
- اصطلاحات جهانی و تعریف
بازاریابی سبز وجود دارد (Polonsky، 1994). مفهوم این است که دانشمندان، محققان و پژوهشگران باید در سمت استاندارد کار می کنند
- بازاریابی سبز در مراحل ابتدایی است
(Polonsky، 1997) و در برنامه
درسی کسب و کار ثبت نمی شود (Mintu و همکاران، 1993). مفهوم بالا این است که محققان و دانشگاهیان
باید بر روی تحقیق و کسب و کار بازاریابی مدارس سبز تمرکز کنند که این موضوع در برنامه درسی به عنوان سمبل در این رشته
رشد کرده است.
- تحقیقات بازاریابی سبز یا پروب سبز هیچ پوشش و
یا توجهی در بازاریابی سبز در ادبیات ایجاذ نکرده است در حالی که قیمت گذاری کم و یا پوشش های باریکی
را دریافت کرده است. محققان و دانشگاهیان
باید ادبیات را در زمینه های فوق ا توسعه دهند.
به طور خلاصه هنوز هم نیاز به زمینه بازاریابی سبز باید وجود
داشته باشد اما همانطور که نشان داده شد است در بخش زیر بازاریابی سبز در آینده می تواند نقش مهمی در توسعه پایدار داشته باشد .
آینده بازاریابی سبز به عنوان یک رشته
با توجه به Willum (1998) مسائل زیست محیطی و دستور کار در توسعه پایدار به عنوان یک
بعد فزاینده بین المللی به شمار می رود. Charter (1999) استدلال
می کند که کسب و کار در مواجهه با افزایش چالش های حفاظت از محیط زیست و تقاضا
برای محصولات سازگار با محیط زیست و خدمات است. هر چند آینده بازاریابی سبز به نظر
می رسد روشن باشد ، این رشد ممکن است آهسته و طولانی باشد . به نقل از( Polonsky (1997 "تحقیقات بازاریابی سبز است در مراحل ابتدایی است".
نتیجه
بازاریابی مانند دیگر مناطق عملیاتی کسب
و کار در محیط زیست نگران مواجه شدن در جهان امروزی می باشد . بنابراین، نقشی را
برایدنبال کردن راه حل مشکلات در مسائل زیست محیطی بازی می کند . این مقاله بیشتر نشان
می دهد که بازاریابی از طریق بازاریابی سبز و بازاریابی به طور خاص در استراتژی سبز برای پرداختن به چالش با نتایج مثبت در بهبود عملکرد سازمانی می باشد ، که محیط فیزیکی بهتر
به توسعه پایدار منجر خواهد شد.
- ۹۷/۰۵/۱۵