مشاور بازاریابی و فروش

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاور بازاریابی و فروش

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاور بازاریابی و فروش

مهزاد مهدیزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) گرایش مدیریت بازاریابی در موسسه آموزش عالی نور طوبی (تهران)
فارغ التحصیل رشته مهندسی برق- الکترونیک
عضو انجمن علمی بازاریابی ایران
عضو انجمن مدیران اجرایی ایران

طبقه بندی موضوعی

    بسمه تعالی 
    • گاوهای شیرده: به محصول‌ها یا واحدهای تجاری‌ای اطلاق می‌شود که سهم زیادی از بازار آن صنعت را در اختیار خود دارند، اما در صنعتی قرار گرفته‌اند که نرخ رشد پایینی دارد. قرار داشتن این واحدهای تجاری در صنعتی «بالغ» و نسبتاً روتین، از جذابیت آن‌ها برای شرکت‌ها نمی‌کاهد، چرا که سهم زیاد آن‌ها از بازار، معمولاً مقدار زیادی پول تولید می‌کند. این واحدها باید تا جای ممکن «دوشیده» شوند بدون آنکه در آن‌ها سرمایه‌گذاری جدیدی صورت بگیرد؛ به این علت که صنعت در مجموع نرخ رشد پایینی دارد و سرمایه‌گذاری‌های جدید، بازگشت سرمایه مناسبی را به دنبال نخواهد آورد.
    • سگ‌ها: به محصول‌ها یا واحدهای تجاری‌ای اطلاق می‌شود که هم سهم کوچکی از بازار را در اختیار دارند و هم در صنعتی قرار گرفته‌اند که نرخ رشد پایینی دارد. این واحدها معمولاً به سختی پول کافی برای حفظ سهم‌شان از بازار را تولید می‌کنند. هر چند در اختیار داشتن واحدی که در نقطه سربه‌سر قرار دارد می‌تواند مزایایی اجتماعی همچون تولید شغل داشته باشد یا به شکل بالقوه بتواند با دیگر واحدها سینرژی تولید کند، اما از منظر حسابداری، این واحدها به دلیل تولید نکردن پول برای شرکت، بی‌ارزش محسوب می‌شوند. پیشنهاد می‌شود که سگ‌ها در صورت امکان فروخته شوند.
      • علامت سوال‌ها: به محصول‌ها یا واحدهای تجاری‌ای اطلاق می‌شود که سهم کوچکی از بازار را در صنعتی با نرخ رشد بالا در اختیار دارند. اکثر موسسات تجاری، کارشان را از چنین نقطه‌ای آغاز می‌کنند. علامت سوال‌ها این پتانسیل را دارند که با افزایش سهم‌شان از بازار، به ستاره‌ها تبدیل شوند و در گام بعد، زمانی که نرخ رشد صنعت کاهش پیدا کرد، به مرور تبدیل به گاوهای شیردهشوند. در طرف مقابل، علامت سوال‌ها اگر نتوانند در بازارشان پیشتاز شوند، بعد از چند سال مصرف سرمایه‌های شرکت، در نهایت تبدیل به سگ‌ها می‌شوند. درباره علامت سوال‌ها، باید تحلیل دقیق‌تری صورت بگیرد تا مشخص کند که آیا ارزش سرمایه‌گذاری‌ای که بر روی آن‌ها می‌شوند را خواهند داشت یا نه.
      • ستاره‌ها: به محصول‌ها یا واحدهای تجاری‌ای اطلاق می‌شود که سهم زیادی از بازار را در صنعتی با نرخ رشد بالا در اختیار دارند. این واحدها علامت سوال‌هایی بوده‌اند که در کل صنعت یا در یکجاویژه بازار، توانسته‌اند به پیشتاز بازار تبدیل شوند و امید زیادی وجود دارد که بتوانند به مرور تبدیل به گاوهای شیرده شوند. البته سرمایه‌گذاری زیادی باید روی آن‌ها صورت بگیرد تا بتوانند اختلاف‌شان را با رقبا حفظ کرده و سهم بازارشان را نگه دارند.

      زمانی که یک صنعت به بلوغ رسیده و نرخ رشدش کاهش یابد، تمام واحدهای تجاری یا تبدیل به گاوهای شیرده می‌شوند یا به تبدیل به سگ‌ها. چرخه طبیعی برای بسیاری از واحدهای تجاری این است که کار خودشان را از علامت سوال‌ها آغاز کنند، تبدیل به ستاره شوند، بعد از آن به مرحله گاو شیرده بروند و در نهایت در انتهای چرخه به سگ تبدیل شوند.

      گروه مشاوره بوستون در سال ۱۹۷۰ تحلیل خود درباره شرکت‌ها را این چنین ارائه داده است:

      تنها یک شرکت متنوع با پورتفولیو متناسب، می‌تواند از موقعیت‌های تجاری برای رشد حداکثری بهره ببرد. پورتفولیو متناسب از چنین ترکیبی تشکیل شده است:

      • چند ستاره که نحوه رشدشان آینده خوب را تضمین کند.
      • چند گاو شیرده که سرمایه مورد نیاز برای رشد آینده را تامین کند.
      • چند علامت سوال که با تزریق سرمایه، توان تبدیل به ستاره‌ها را داشته باشند.
      که با توجه به توضیحات بالا باید گفت که 
      ستاره این محصولات بهترین فرصت های بلند مدت برای  رشد و سودآوری شرکت است. این واحدها دارای سهم نسبی بالایی از بازار و نرخ رشد صنعت بالا می باشند که در نتیجه شرکت باید سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای در آن انجام دهد  و  موضع برتر خود را حفظ کنند.که در شرکت رونیسک ابزارآلات برقی و دستی از این گروه می باشند.
      علامت سوال:ابزار آلات بادی در این بخش قرار گرفته اند چراکه سهم نسبتا پایینی را دارند به این دلیل که قیمت قابل ملاحظه ای به نسبت کیفیت شان دارند و از طرفی با توجه به کاربردهایی که در بازار برای آنها در حال ایجاد است در حال رشد در بازار هستند.
      گاو شیرده واحد هایی که در این قسمت قرار می گیرند ، دارای سهم نسبی بازار نسبتا" زیادی هستند ، ولی در صنعتی که آهنگ رشد بسیار کندی دارد به رقابت می پردازند. در شرکت ابزار آلات برشی و گرانیت بر و اورفرز و کارواش چندکاره از این دست می باشند.
      سگ محصولات این قسمت سهم نسبی بازار اندک دارند و در صنعتی ب که رشد بسیار کندی دارند و یا هیچ رشدی ندارند رقابت می کنند. بهترین استراتژی این است که مقداری از فعالیت آن را کاهش می دهیم چون به نوعی با توجه به اینکه تخصص این مجموعه این قطعات نیست به شکل موردی از این کالاها درخواست می شود و سهم کمی از بازار ما را به خود اختصاص داده اند و همچنین رشد بازارشان هم کم است. هم نقدینگی کمی مصرف میکنند و هم نقدینگی کمی برای شرکت ایجاد می کنند . شاید با بررسیهای بیشتر به این نتیجه برسیم که بهتر باشد از سبد محصولمان حذف شوند.که در محصولات شرکت که در این گروه میتوان جای داد میتوان ابزار آلات جوشی و برشی را نام برد.
    • مهزاد مهدیزاده

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی