Strategic Thinking: A Continuum of Views and Conceptualisation
"تفکرآنی"
این مفهوم تفکر استراتژیک از بحث لیدکا مبنی بر اینکه تفکر استراتژیک نیاز به توجه به گذشته و حال و آینده شرکت
دارد پیروی میکند.لیدکا مفهومش در مورده تفکر استراتژیک را تفکر آنی نامید.لیدکا اهمیت فاصله بین واقعیت امروز و
هدف استراتژیک شرکت برای آینده را برای هامل و پراهل توضیح میدهد.
هدف استراتژیک یک دوره قابل ملاحظه برای یک سازمان محسوب میشود.توانایی ها و منابع فعلی کافی نخواهند
بود.این موضوع سازمان را وادار میکند که به مانند یک مخترع از منابع استفاده کند..درحالیکه دیدگاه قبلی استراتژی بر
میزان تناسب بین منابع موجود وتوانایی فعلی تمرکز دارد و هدف استراتژیک اختلافاتی را در بین منابع و خواسته ها به
وجود میآورد.
به این ترتیب تفکر استراتژیک نقش مهمی را در ایجاد ارتباط بین گذشته و حال و آینده ایفا میکند.برنامه ریزی نقش
معناداری را در تفکر آنی ایفا میکند و به عنوان وسیله ای برای پیش بینی آینده شرکت بکار میرود که شرکت در مباحث
مختلف ازآن استفاده میکند. اسکومیکر ادعا کرد که برنامه ریزی به پیش بینی دقیق تغییرات کمک میکند واز پیش
بینی بالاتر از حد تخمین وپایین تر از حد تخمین جلوگیری میکند.برنامه ریزی نقش مفیدی در ساده کردن مطالب
دارد..هریک ازبرنامه ها اختلاف عملکرد بین عناصر اصلی را در شرایط مختلف شرح میدهد. برنامه ریزی همچنین تفکر
خلاق در قالب زمان را اثبات میکند. برنامه ریزی نگرش تک بعدی را با ارزیابی عوامل بیشمار به چالش میکشد. برنامه
ریزی نیازمند یک بلندپروازی ذهنی برای آشکار سازی اسنادی است که با طرح های مفهومی فعلی تطابق ندارد.
مخصوصا زمانی که وجود مارا تهدید میکند.با این وجود یک برنامه با ورود تجارت جدید وتوانایی های شناخته نشده در
ابتدا ساده به نظر میرسداما توانایی ها زمانی مشاهده می شوند که به دنبال آنها باشیم. به علاوه برای مشاهده گزینه های
مناسب تر باید دارای بلنپروازی وبصیرت باشد.بنابراین برای این که بتوانبم بطور موثر از تفکر استراتژیک بهره ببریم ما
نیازبه مزیت های برنامه, تجزیه و تحلیل و شهود داریم ما به بلندپروازی برای اجرای نظرات و تصمیم هایی که برگرفته از
تحلیل برنامه است نیاز داریم.
اطلاعات خروجی برگرفته از تفکر استراتژیک:
این موضوع با لیدکا کسی که با مشاهده منافع رقابتی مهم شرکت تفکر استراتژیک را به وجود آورد موافق است.در مورده اطلاعات خروجی تفکر استراتژیک .به نظر میرسد که توانایی شرکت برای حل مشکلات استراتژیک یا فرضیات و درک آینده بعده سازگار, انعطاف پذیر و جدیدی را پیدا کرده است.اطلاعات خروجی برگرفته از فرآیند استراتژی تنها راحل این نتیجه است.مهارت سهام داران خارجی و داخلی به افراد و گروهایی که درگیر دیدگاه هلیکوپتر هستند کمک میکند تا به بررسی مشکلات استراتژیک سازمان در مورده شرکت,تجارت و سطح عملکردها بپردازند .هربک ازافراد و گروه ها اختلافات را ناشی از عوامل قابل لمس و غیر قابل لمس مدل مکینسی میدانند و با وجود تناسبات نتایج دلخواه را تست میکنند .مشارکت تمام کارمندان در فرآیند استراتژی باعث تقویت تعهد سهام داران خارجی و داخلی دراستراتژی شرکت میشود.تمرکز هدف استراتزیک بر کارمندان وسهام دارن اصلی در مواقع مواجه شدن آنها با عوامل متغییرمحیطی ومشکلات روزانه مدیریت بیشتر میشود.تفکر بموقع به تصمیم گیری و تحلیل برنامه تحت تاثیر کاربرد استراتژی کمک میکند.به نظر می رسد تمام سهام داران درگیر در فرآیند استراتژی انعطاف پذیری لازمه را در استفاده از درک شهودی ,تحلیل , تفکر واقداماتی که باید همزمان و بطور متوالی صورت گیرد را دارند.
مدل:عناصر تشکیل شده تفکر استراتژیک
- ورودی های متغیر: متغیرتکنولوژی، متغیر مردم، متغیرساختار، سیستم و فرآیند متغیر
- هدف استراتژیک
- دیدگاه هلیکوپتر
- تفکر آنی (تفکرات لحظه ای)
- مشارکت سهامداران داخلی و خارجی
- خروجی: حل مشکل استراتژیک ، درک آینده شرکت، برطرف کردن اختلالات مدل مکینزی، تعهد سهامداران داخلی و خارجی به استراتژی، فرمول سازی و اجرای استراتژی بطور همزمان و متوالی.
- ۹۷/۰۲/۱۷